Jumaat, 15 November 2013

Najis tikus atas makanan,najis manusia untuk pelaris.



IPOH – Sebuah restoran nasi kandar popular antara empat premis makanan di bandar raya ini yang diarah tutup selama 14 hari oleh Jabatan Kesihatan setelah tempat penyediaan makanannya didapati kotor.

Dalam operasi pada kira-kira jam 5 petang itu, tempat penyediaan makanan di restoran terbabit dikesan mempunyai najis tikus.

Jurucakap Jabatan Kesihatan negeri berkata, disebabkan mengabaikan aspek kebersihan dalam penyediaan makanan, kesemua premis makanan terbabit diarah tutup sehingga 28 November ini kerana boleh membahayakan kesihatan orang awam khususnya pelanggan.

Menurutnya, notis perintah tutup premis makanan itu dibuat mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983.

“Sebanyak 12 premis di kawasan bandar raya ini diperiksa dalam Operasi Kebersihan Premis itu dan empat kompaun dikeluarkan.

“Lima premis ditutup kerana didapati tidak bersih dan terdapat kehadiran tikus dalam premis terbabit dan najis haiwan itu dijumpai di tempat penyediaan makanan,” katanya. 

Ketika ditanya sama ada operasi berkenaan mempunyai kaitan dengan keraguan orang ramai seperti dihebahkan dalam laman sosial, beliau berkata, ia hanya kebetulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Translate