Isnin, 28 Oktober 2013


Ajar Adab kepada Anak Kecil

Antara perkara yg perlu diajar kepada anak kecil 2,3,4 tahun: -
1- Masa solat, ajak solat bersama. Dia solat ke tak tak kisah la. Bentang sejadah khusu utk dia, supaya dia rasa gembira, dihargai, bersemangat. Anda jangan kecewa kalau dia kemudian menolak atau solat sekerat jalan. Maklumlah, budak kecik. Kalau dia berjaya solat, ucap tahniah, puji, tepuk tangan, cium. Riba dia dan berzikir bersama-sama. Ajar dia bersalaman lepas solat/berdoa.
2- Ajar anak minta izin untuk ambil atau pindah barang-barang tertentu atau untuk dia pergi ke mana-mana berpisah dengan kita, umpama pergi bermain dengan sepupu-sepapatnya atau kawan-kawan. Untuk adab, kasih sayang dan keselamatan.
3- Ajar anak minta barang atau benda dengan cara yang baik, tidak kira kepada siapa, kita sendiri, atau adik beradiknya, ahli keluarga lain atau tetamu/orang luar.
4- Ajar anak ucap terima kasih apabila dia menerima sesuatu seperti botol susunya, selepas dimandikan atau dipakaikan pakaian, apabila dia menerima permainannya, hadiah, makanan, minuman dan lain-2.
5- Ajar anak minta maaf apabila dia bersalah. Ajak dia bersalam, minta maaf dan cium tangan kita. Kemudian kita cium dia tanda penghargaan. Ajar anak perkataan yg mudah dan ringkas untuk minta maaf spt ‘Maafkan Adam, Umi’. Kita boleh tunjuk teladan dengan memohon maaf kepada mereka apabila kita ada tersalah kepada mereka.
Terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Translate