Sabtu, 13 Ogos 2011

perak hapus tunggakan bayaran premium

Kerajaan Perak telah menghapuskan tunggakan bayaran premium tanah berjumlah RM10 juta oleh 278 buah sekolah bantuan modal di seluruh negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam, Datuk Dr Mah Hang Soon berkata, sekolah terbabit adalah sekolah jenis kebangsaan Cina, Tamil dan sekolah mubaligh.
mca youth agm 060310 mah hang soon 02
"Dianggarkan setiap sekolah berkenaan terpaksa menanggung beban hutang sehingga mencecah RM100,000 disebabkan bayaran premium tanah itu.

"Dengan penghapusan jumlah tunggakan itu, dapat membantu meringankan beban kewangan pengurusan sekolah, sekali gus memberi keselesaan kepada pelajar untuk belajar dengan lebih baik,” katanya di Ipoh hari ini.

Beliau berkata, serentak dengan penghapusan tunggakan itu kerajaan negeri akan memperluaskan pemberian bayaran premium tanah RM1 setahun kepada semua sekolah berkenaan.

Sebelum ini katanya, beberapa syarat dikenakan seperti hanya tapak sekolah saja diberi keistimewaan pembayaran premium tanah RM1 manakala tanah berstatus
pertanian dan sebagainya tidak layak menerima pengecualian itu.

Dr Mah berkata sebelum ini juga kebanyakan sekolah bantuan modal yang dibina di atas tanah persendirian tidak menikmati pembayaran premium RM1 itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Translate