Sabtu, 22 Oktober 2011

Umat Islam Perlu Kepakaran IT Untuk Tangkis Serangan Terhadap Islam Di Alam Siber


Umat Islam perlu mempunyai kepakaran dan pengetahuan mengenai teknologi maklumat dalam memastikan mereka dapat mematahkan sebarang serangan terhadap agama yang dilakukan di alam siber.


Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata ledakan teknologi maklumat (IT) pada masa ini telah mewujudkan maklumat-maklumat seperti wikipedia yang secara terang-terangan mengutuk Islam.

"Dahulu perang untuk dapatkan territory (wilayah), tetapi ini bukan lagi soal territory (wilayah) tapi ini soal perang dalam mempengaruhi pemikiran. Contohnya kini wujud wikipedia mengenai Islam tetapi memburukkan agama itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan antarabangsa mengenai 'Pemikiran Islam Selepas Modenisme' di Univerisiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini,Selasa.

Ahmad Shabery berkata beliau pernah terbaca sebuah wikipedia yang mendakwa wikipedia Islam tetapi mempertikaikan setiap aspek agama itu termasuk sejarah, Al-Quran dan sunnah serta peribadi Rasullulah.

"Mereka gunakan pendekatan secara sistematik dan intelektual yang mendalam hingga boleh mempengaruhi umat Islam," katanya.

Ahmad Shabery berkata pejuang atau pemikir Islam perlu memainkan peranan bagi menjawab dan menyerang balas mereka yang cuba menghancurkan Islam.

"Batasan membina benteng kubu intelektual di kalangan umat Islam masih di peringkat yang perlahan. Kerajaan tidak boleh mengharamkan internet tetapi kerajaan boleh memikirkan bagaimana perkhidmatan jalur lebar ini boleh berfungsi bagi menyerang balas segala dakwaan yang tidak betul (mengenai agama)," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata persidangan anjuran universiti itu mampu memainkan peranan dalam membentuk intelektual umat Islam yang mahir dan peka dalam IT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Translate